Nieuw jaar, nieuw vloerkleed


Allereerst: welkom op mijn blog! Super leuk dat je ook dit jaar (weer) inspiratie wilt opdoen op 'Van het kastje naar de muur.' 


Ik begin dit jaar met een (vrij kleine) verandering, met een groots effect: een nieuw vloerkleed in de woonkamer. Zoals je ziet is dit kleurrijke kleed een mooie toevoeging aan de ruimte, maar het duurde wel even voordat ik eentje had gevonden die aan mijn eisen voldeed. Het kan soms lastig zijn om iets te vinden als je al een bepaald plaatje in hoofd hebt. 

Wat mijn eisen precies waren? Ik zocht een goed formaat, de kleuren moesten goed aansluiten op de andere kleuren in de woonkamer en het materiaal moest goed te reinigen zijn, in verband met onze hond. 
Benieuwd of dit kleed uiteindelijk aansluit op mijn 'eisenlijstje'? Ik zal het je vertellen!


1. Formaat

Dit vloerkleed van Ferm Living heeft een mooie afmeting. Gezien het formaat van onze bank zou er officieel een groter vloerkleed kunnen liggen, maar ik vind persoonlijk ruimtelijker staan wanneer de vloer rondom nog zichtbaar is. Dus is de afmeting van 140x200 centimeter wat mij betreft prima.

2. Kleurgebruik 

Het Kelim Borders kleed is opvallend door zijn grote geometrische kleurvlakken, in het roestrood, camel, oudroze/paars en wit. 
Vanwege het roze patroonbehang (ook een mooi accessoire van Ferm Living) wilde ik graag voor een vloerkleed gaan die wat meer effen is. Eerder koos ik veelal vloerkleden met een dessin, wat ik vrij druk vond bij met name dit behang. Met dit kleed komt alles meer samen, ook omdat de kleuren van het kleed terugkomen in de kussens op de bank en andere woonaccessoires. Dat is precies wat ik van tevoren had gehoopt.

Waar ik van tevoren niet zo goed een inschatting van kon maken, is de 'aanwezigheid' van het kleed. Wegens de donkere, opvallende kleuren, vind ik het vloerkleed soms te aanwezig in de ruimte. Met name wanneer het zonnig is, komt het kleed op mij af, maar bij schemering of op een donkere dag vind ik het prachtig staan.
Het mooiste gaat het kleed op in het geheel als ik de verdere aankleding zo rustig mogelijk houd. Maar aangezien ik nogal van mooie spulletjes houd, weet ik niet of 'ie voor altijd een blijvertje zal zijn.

Het verschil zit 'm er denk ik in dat dit kleed vanwege de aanwezige kleuren niet een neutrale basis vormt. Maar tegelijkertijd is het wel een statement... 
Ik twijfel nog even verder! 




3. Materiaal

Dit kleed, naar een ontwerp van Trine Andersen, is geheel met de hand vervaardigd. Er is gebruik gemaakt van één van 's werelds oudste weeftechnieken, genaamd 'Punja'. Dit wordt traditioneel op een groot weefgetouw uitgevoerd. Ook de kleuren zijn met de hand op het wolgaren aangebracht. 

Wol heeft de eigenschap dat het van nature zelfreinigend is, waardoor het goed schoon te houden is. Dat merk ik ook bij het schoonmaken van dit kleed. Met de stofzuiger is het goed af te nemen en het blijft daarbij ook goed liggen. Dat vind ik een groot voordeel! Zeker omdat ik wel dagelijks moet stofzuigen, vanwege Beer.


Zoals je hebt kunnen lezen voldoet dit kleed aan de eisen die ik vooraf stelde. Ik heb voor een statement gekozen, die momenteel heel goed opgaat in het geheel. Wel vermoed ik dat ik op den duur toch een meer neutrale basis zal missen en dat ik dan weer om mij heen ga kijken. Maar dat is tegelijkertijd ook het leuke van vloerkleden: keuze genoeg! 

Ben je zelf ook op zoek naar een mooie vloerkleed? Neem dan hier eens een kijkje.



Deze blogpost is tot stand gekomen in samenwerking met MisterDesign. Ik heb hiervoor zelf stylingfoto's gemaakt. Op 'Van het kastje naar de Muur' deel ik mijn passie voor interieur en styling en ben ik altijd eerlijk over mijn bevindingen t.a.v. een merk en/of product.

Reacties