Shopping: mijn favoriete eettafels van HAY



Zoals je vast wel weet staan er vijf (verschillende) stoelen van het Deense merk HAY design rond onze eettafel. Maar wist je ook dat het merk veel mooie eettafels in de collectie heeft zitten?
In deze blogpost laat ik je mijn favorieten zien en vertel ik je waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van de vorm, kleur en grootte van je eettafel. En ik laat je graag zien dat een eettafel echt niet alleen wit hoeft te zijn (hoewel dat bij ons prima bevalt hoor!).





1. Kies voor hout



Laat ik maar gelijk beginnen met mijn favoriete tafel, dat is de ronde HAY triangle leg eettafel. De tafel heeft de naam te danken aan de driehoekige poten, waardoor de tafel een verfijnde uitstraling heeft. Ik vind vooral het materiaalgebruik erg mooi. De tafel is namelijk gemaakt van eikenhout, en dat is toch wel mijn favoriete houtsoort. 

Voor ons zou deze tafel echter wel te klein zijn, omdat de doorsnee 115 centimeter meet. Dat betekent dat er ongeveer vier mensen aan deze eettafel plaats kunnen nemen. Voor een kleinere ruimte is deze tafel daarom zeker geschikt. Ik zie hem bijvoorbeeld al voor me in een leefkeuken, waar nog een plekje is om een tafel neer te zetten. Zo creëer je een gezellig (ontbijt)hoekje. En als je rekening houdt met een loopruimte van tenminste 90 centimeter, zou dat prima kunnen passen. 




Het grote broertje van de tafel hiervoor, is de Triangle leg met een ovalen tafelblad. Ook deze variant heeft hetzelfde subtiele onderstel, maar het blad is een stuk groter. De tafel is twee meter lang, waardoor er lekker veel zitplek is. Door de ovale vorm aan de uiteindes van de tafel kunnen daar ook nog één of twee personen plaatsnemen, je hebt met deze tafel dus wel ruimte voor 6-8 personen. 

Waar je bij het kiezen voor een tafel met een ovale vorm wel rekening mee moet houden is dat je rondom genoeg loopruimte over houdt. Je moet ook hier weer rekenen op zo'n 90 centimeter achter de stoelen en het is ook fijn als de looproutes vrij zijn. Logischerwijs neemt een tafel met deze vorm daarom ook meer ruimte in beslag. In ons huis zou dat dus niet de juiste keuze zijn, maar mocht je nu een aparte eetkamer of een vierkante ruimte hebben waar het wel past zou ik zeker voor deze vorm kiezen. 


' De ovale of ronde vorm voegt niet alleen zachte rondingen toe aan je interieur, maar het heeft ook een sociale functie: meer mensen kunnen plaatsnemen aan de tafel. 

Kom erbij, schuif maar aan! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.. ' 





2. Kleur bekennen 



Mocht ik ooit onze huidige, door mijn vader gemaakte, eettafel zat zijn (en dat ben ik nog niet hoor pap, don't worry!), dan zou ik voor deze tafel gaan. Het leuke aan design eettafels vind ik dat ze vaak net even anders zijn dan anders en met veel aandacht voor detail zijn gemaakt. Daar is deze tafel een perfect voorbeeld van. 

Dit is de HAY Copenhague CPH25 eettafel, die net als de tafel die we nu hebben een doorsnee heeft van 140 centimeter. Uit ervaring weet ik dat je makkelijk met 5-6 personen kunt aan dit formaat kunt dineren. Om het aantal stoelen rondom je tafel te berekenen moet je rekening houden met zo'n 60-70 centimeter ruimte per persoon. 

Het mooie aan deze tafel vind ik dat het blad uitgevoerd kan worden in vier verschillende kleuren, waarvan ik de groene het mooiste vind. Een gekleurde eettafel komt het mooiste tot zijn recht als je de rest er omheen rustig houdt. Kies bijvoorbeeld voor stoelen in dezelfde kleur of uitgevoerd in dezelfde houtsoort. 
Het onderstel van deze tafel zowel gezeept als gelakt worden uitgevoerd. De tafel is gemaakt van eikenhout en de gekleurde toplaag is van linoleum. Mocht je dit formaat nu te groot vinden, dan is dit model ook nog in twee andere maten verkrijgbaar. 


3. Ga voor recht



De CPH210 eettafel zie je hierboven in het grijs afgebeeld. In combinatie met het lichte hout en het zwarte onderstel van de stoel vind ik dat een hele mooie uitstraling geven. Doordat de tafel in één kleur is uitgevoerd, kun je qua stoelen alle kanten op. Varieer dus gerust met kleuren en verschillende modellen! 

Mocht grijs nu niet helemaal bij je passen, geen probleem! Deze tafel is in maar liefst vijftien verschillende uitvoeringen verkrijgbaar en door het tijdloze ontwerp raak je er niet snel op uitgekeken. Ook fijn: deze tafel is twee meter lang, maar ook in een lengte van 140 centimeter of juist in het vierkant (75x75 centimeter) verkrijgbaar. Zit daar wat voor je bij?


4. Mix & match



Ik wil deze blogpost afsluiten door te eindigen met een welbekend, maar tegelijkertijd ook tijdloos ontwerp: de HAY Loop Stand eettafel. Dit iconische ontwerp heb je vast al vaker gezien, het gaat alweer heel wat jaartjes mee. Door de bijzondere poten krijgt de tafel een speelse uitstraling. 

De rechthoekige vorm zorgt ervoor dat je de tafel zowel in de ruimte, als met één kant tegen de muur neer kunt zetten. Ook als bureau is de tafel zeker geschikt. 
Wat ook leuk is, is dat het onderstel ook los besteld kan worden. Zo kun je je eigen creativiteit de vrije loop laten en zelf een tafel samenstellen. Mix & match! 



Ik hoop dat je inspiratie hebt opgedaan in deze 'shopping-post'. Ben je nou niet op zoek zijn naar een nieuwe eettafel, maar juist op zoek naar een leuke salon- of bijzettafel? Neem dan hier eens een kijkje. 

Bedankt voor het lezen! 





Deze blogpost is tot stand gekomen in samenwerking met MisterDesign. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van persbeelden. Op 'Van het kastje naar de Muur' deel ik mijn passie voor interieur en styling en ben ik altijd eerlijk over mijn bevindingen t.a.v. een merk en/of product.

Reacties

  1. Met een Virrkante eettafel kun je een eetkamer op een originele en veelzijdige manier inrichten. Deze vorm is met name geschikt voor kleinere ruimtes, maar komt ook tot zijn recht als vrijstaande tafel in een grotere ruimte. Het blad kan worden uitgevoerd in Eiken, Bamboe, Linoleum of Fenix. Het bijzondere stalen kruisonderstel zorgt voor een trendy look met voldoende beenruimte. De tafel laat zich makkelijk combineren met diverse stijlen eetkamerstoelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten