Ons tuintje


Het is inmiddels hoogzomer. We hebben flink wat warme dagen achter de rug en het mooie weer lijkt voorlopig nog aan te houden. Een mooie gelegenheid om tóch nog een blog te schrijven over onze tuin!
Het zat niet helemaal in de planning, omdat ik het een hele uitdaging vind om onze kleine stadstuin goed vast te leggen. Totdat jullie met z'n allen, naar aanleiding van een poll, massaal lieten weten dat er wel degelijk interesse voor was. Toen ik een tijdje geleden wat filmpjes maakte kreeg ik bovendien ook heel veel privéberichtjes met daarin allerlei vragen over ons tuintje. Bij deze zal ik ze allemaal beantwoorden!

Lees en kijk je mee?




Waar komt de tuinset vandaan? 

Ik begin maar gelijk met de meestgestelde vraag: waar komt onze tuinset vandaan? 
Deze kochten wij in het voorjaar bij Jysk. Het is de set 'Vonge', bestaande uit een bank, twee stoelen en een tafel. Deze laatste kochten wij er niet bij, omdat we deze niet zo mooi vonden passen bij onze tuin. 

Toen we een paar maanden geleden door onze steigerhouten bank heen zakten (ja echt..!), werd het tijd voor iets nieuws. We wilden wat meer comfort en minder onderhoud. En natuurlijk ook niet teveel betalen. Zo kwamen we bij Jysk uit. 
We zijn heel blij met deze set. De kussens zitten stevig en comfortabel en op de bank kun je gerust een dutje doen. 

Het enige nadeel is dat de kussens niet waterbestendig zijn en dus moeten worden opgeruimd bij slecht weer. Dat is best even een klusje, en ze nemen met z'n allen veel ruimte in beslag. 
Maar nu, met het aanhoudende mooie weer ,blijven ze gewoon buiten liggen en anders liggen ze achterin de woonkamer. Niet ideaal, maar het is teveel werk om ze voor een paar dagen naar zolder te brengen. Dat komt in de winter wel!


Zinken tafel

Links achterin de tuin staat een zinken tafel met daarop wat potten en planten. De tafel stond ooit bij mijn ouders in de tuin en ik herinner me dat mijn moeder daarop de planten verpotte. 
De rieten mand is ook van de Jysk en de tuinhaard hebben we cadeau gekregen van mijn schoonouders. De vlaggenlijn is van Sukha Amsterdam

Omdat de nieuwe tuinset vrij strak en modern is, hebben we er bewust voor gekozen om wat meer natuurlijke materialen toe te voegen in de tuin. In combinatie met het steigerhout was het riet misschien wat te landelijk geweest, maar op deze manier combineert het mooi. 



Waar komen de houten tafeltjes vandaan?

We hebben drie verschillende houten tafeltjes bij de tuinset staan. Eén daarvan (vooraan op de foto) kochten we bij Karwei. De andere twee maakten we zelf van tafeltjes die we nog op zolder hadden staan. We hebben er poten onder gemaakt van een 'tomatenstok' en zo hebben ze nu een tweede leven gekregen! 

Bij regen of slecht weer zetten we de tafeltjes in het schuurtje en aankomende herfst/winter verdwijnen ze ook tijdelijk naar zolder. 

De houten tafeltjes zijn trouwens een bewuste keuze, omdat we meer warmte toe wilden voegen aan de toch wel strakke tuinset. Ik ben heel blij met de combinatie!


Hoe maakten jullie het tafeltje bij de olijfboom?

Nou, heel simpel: we kochten hiervoor een vlondertegel die de vierkante pot zou overlappen. Deze zaagden we door de helft en in het midden maakten we een gat voor de stam van de olijfboom. De tegel legden we vervolgens aan beide kanten op de rand van de pot en zo hadden we er nog een handig tafeltje bij!





De hele dag zon

Omdat onze tuin op het zuidwesten ligt, hebben we eigenlijk de hele dag zon. Op zich heel fijn, maar met die hitte van de afgelopen weken biedt het zonnescherm gelukkig nu uitkomst. Deze kochten we tweedehands op marktplaats en we hebben er inmiddels al heel veel plezier van gehad. Wanneer het zonnescherm uitgerold is bedekt deze namelijk precies het gedeelte waar de tuinset staan. Heel fijn!

Welke kleur hebben jullie gebruikt voor de lambrisering? 

Ik weet eigenlijk niet beter dat alle muren in ons tuintje een donkergrijze kleur hebben, omdat de vorige bewoners dit al zo geverfd hadden voordat wij er kwamen wonen. Heel gek misschien, maar ik kijk er zelfs een beetje overheen. Welke kleur het dus precies is kan ik je helaas niet vertellen. Wel vind ik het iets behaaglijks hebben dat alle muren zo donker zijn in onze tuin. Het groen van de planten komt er mooi op uit en het maakt van de tuin een mooi geheel.





Dat waren alle vragen over onze tuin! Ik hoop dat ik ze bij deze heb kunnen beantwoorden. Mocht er nog iets ontbreken of je hebt een andere vraag, laat het dat vooral weten. 

Leuk dat je mijn blog gelezen hebt!

Fijne (zonnige) dag!



Hoewel het misschien wel zo lijkt, is deze blogpost niet gesponsord door één van de winkels die ik noemde in mijn bericht. Alle spullen zijn zelf gekocht of gemaakt. Op mijn blog 'Van het kastje naar de muur' deel ik veelal foto's die ik zelf gestyled en gefotografeerd heb en ben ik altijd eerlijk t.a.v. mijn mening over een merk, dienst en/of product. Ik kies en deel alleen waar ik blij van word en dat is: inspiratie delen. 

Reacties