Shopping: mijn favoriete lampen van Muuto

In deze tijd van het jaar, waarin het wat sneller donker is en je soms overdag ook al de lampen aan moet doen, is het wel zo prettig om voldoende lichtpunten in huis te hebben. Soms ontbreekt het daar nog wel eens aan en merk je dat die ene hoek nog wel een lamp zou kunnen gebruiken. Of misschien is de hanglamp boven je eettafel nodig aan vervanging toe.
Om je hierbij te kunnen inspireren en je te vertellen over de mooiste lampen van Muuto, besloot ik er een blogpost over te typen. Hier vertel ik je welke vijf tot mijn favorieten behoren.

Welke lamp is jouw favoriet?


1. Unfold 



Verkrijgbaar in maar liefst 12 verschillende kleuren, gemaakt van opvouwbaar siliconen rubber en altijd geleverd met een snoer in dezelfde kleur als de kap: de Unfold hanglamp is een bijzonder exemplaar. Het ontwerp is afgeleid van de industriële lampen die je wel vaker ziet, maar dan minimalistisch vormgegeven.
Zelf vind ik de 'Nude' en de 'Olive' versie van deze hanglamp heel mooi, omdat deze kleuren goed te combineren zijn en nét even dat subtiele accent kunnen geven. Wat mij bovendien aanspreekt aan de Unfold is dat er een witte, uitneembare diffuser in de kap zit, waardoor het licht mooi op je eettafel valt. 
De lamp is verkrijgbaar vanaf €169,-



2. Wood lamp

 




De Wood lamp van Muuto gaat alweer heel wat jaartjes mee. Het ontwerp past dan ook precies binnen de visie van het merk: een frisse, Scandinavische uitstraling met een twist. De naam 'Muuto' is dan ook niet voor niets afgeleid van het Finse woord 'muutos', wat verandering of nieuw perspectief betekent. Het bedrijf streeft ernaar om Scandinavisch design op de kaart te houden en daar nieuwe 'klassiekers' aan toe te blijven voegen. Dat is met deze lamp in ieder geval goed gelukt.

Zelf vind ik de Wood lamp ook al járen mooi, en dat komt vooral door het lichte vurenhout waarvan de lamp gemaakt is. Wij hebben ooit eens een look-a-like gehad van deze lamp (met een ander soort kap), maar die haalt het niet bij deze echte versie van de designlamp. De lamp is verkrijgbaar met een wit, oranje of groen snoer en kost €149,-.


3. Grain 




De Grain hanglamp is een vrij nieuw ontwerp van Jens Fager voor Muuto. De lamp heeft een vrij traditionele vorm, maar de 'twist' zit 'm in het materiaalgebruik. De kap is namelijk gemaakt van bamboe- en kunststofvezels, waardoor het oppervlak ruw aanvoelt en er sprake is van een subtiel lichtspel aan de buitenkant. Aan de binnenkant is de lamp uitgerust met een LED lichtbron die warm licht afgeeft en een lange levensduur heeft (deze gaat zo'n 15.000 uur mee). 

Zelf had ik het plan om twee van deze hanglampen aan de weerszijden van ons bed te hangen, ware het niet dat de kap hiervoor bij ons nét iets te groot bleek te zijn (21 cm. doorsnee). Hierdoor zou het geheel te vol worden en zouden deze mooie lampen bovendien niet tot hun recht komen. 
Had ik dit plan wel uitgevoerd, dan was ik gegaan voor de lampen in de kleur 'nature', maar ik had ook nog uit vier andere kleuren kunnen kiezen. De Grain hanglamp is verkrijgbaar vanaf €119,-. 

4. Tip lamp



De jongste telg van het Deense merk: de Tip lamp. Deze prachtige lamp is simplistisch vormgegeven en oogt solide en niet wendbaar. Maar, het tegendeel is waar: de lamp is juist heel flexibel en super handig in gebruik. Bovendien komt er een heel mooi, helder licht vanaf. 
Hoe ik dat weet? Voor een review op mijn blog heb ik ook een Tip lamp thuis staan (lucky me!). Kun jij raden welke kleur ik gekozen heb? Binnenkort laat ik het je zien! 
De lamp is verkrijgbaar vanaf €269,-. 


5. Control




Je kent misschien wel de E27 lamp van Muuto; het 'peertje' wat aan een gekleurd snoer hangt. Op dit ontwerp is de Control tafellamp gebaseerd. Deze lamp is, naast dat het een mooi lichtpunt is, ook heel geschikt om een stilleven mee te creëren, zoals je op bovenstaande foto's ook ziet. Daarom is er bij het ontwerp uit gegaan van een plateau waarop de LED lamp goed tot zijn recht komt. Zo is de lamp al een object op zich. Extra mooi is de grote draaiknop naast de lichtbron, die de gebruiker uitnodigt om het licht te bedienen en te dimmen.
De Control tafellamp zou ik zelf op een dressoir of in een open kast zetten, zodat de lamp goed tot zijn recht komt. De lamp is verkrijgbaar in vier verschillende kleuren, waarvan ik persoonlijk de rode het mooiste vind, en kost €149,-.



Hopelijk heb ik je inspireren met bovenstaande lijst! Ik ben benieuwd of er een lamp is toegevoegd aan je wishlist of juist is vervangen door één van de exemplaren hierboven. Als dat zo is, laat het mij dan vooral weten in de reacties, vind ik altijd leuk om te lezen!

Fijne dag!





Deze blogpost is tot stand gekomen in samenwerking met MisterDesign. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van persbeelden. Op 'Van het kastje naar de Muur' deel ik mijn passie voor interieur en styling en ben ik altijd eerlijk over mijn bevindingen t.a.v. een merk en/of product.

Reacties