Binnenstebuitenplanten


Je wist vast al dat planten tegenwoordig niet meer mogen ontbreken in je interieur? Maar wist je ook dat je iedere maand verschillende plantentrends hebt? En dat je daarvan op de hoogte gehouden kunt worden als je regelmatig een kijkje neemt op de site van 'Mooi wat planten doen'
Dan weet je het bij deze ;). 

Over plantentrends gesproken: in de maand mei staan de zogeheten 'binnenstebuitenplanten' centraal. Deze planten geven de geur, kleur én sfeer van de zomer, zowel binnen als buiten. Je haalt er de tuin mee naar binnen en maakt er buiten een fleurige tweede huiskamer mee, op je terras of balkon. 

De campanula, celosia, potlelie en de calla zijn de planten waar het deze maand om draait. Voor deze blogpost heb ik de calla (in een mooie kleur rood) op de foto gezet. 




Calla, is ook wel bekend als Zantedeschia. Tussen de zachte, groene, soms gespikkelde bladeren komen stelen omhoog met aan het einde kelkvormige schutbladeren. Deze kunnen wit, roze en geel zijn, maar ook rood, paars, oranje en zelfs bijna zwart. Ze worden vaak voor bloemen aangezien, maar de échte bloemetjes zijn heel klein en zitten op de aar in het schutblad. Calla is een van de weinige bloeiende planten die goed matcht met een modern, strak interieur.

 


Zoals je ziet draait het bij de binnenstebuitenplanten vooral om het aanbrengen van kleur in je interieur (of exterieur). Het zijn allemaal bloeiende planten. Kies voor felpaars, vlammend rood, zonnig geel of Mediterraans lila. Of maak een mooie combinatie hiervan! En kies voor kleuren die zowel binnen als buiten passen (en waar jij blij van wordt). 



Tot slot is de verzorging van deze planten voor zowel binnen als buiten hetzelfde. En niet moeilijk.

- Binnenstebuiten planten staan graag licht, maar liefst niet in de volle zon.

- Met een lichtvochtige kluit en eens per week wat plantenvoedsel, bloeien ze extra mooi en lang.

- Als je de uitgebloeide bloemen weghaalt, blijven de planten het mooist.

Ik hoop je te hebben kunnen inspireren met dit onderwerp en ik hoor graag of je het leuk vind om in de toekomst nog meer over planten (of bloemen) te lezen op mijn blog.



Deze blogpost is tot stand gekomen in samenwerking met Mooiwatplantendoen. Ik heb hiervoor zelf stylingfoto's gemaakt en persfoto's gebruikt. Op 'Van het kastje naar de Muur' deel ik mijn passie voor interieur en styling en ben ik altijd eerlijk over mijn bevindingen t.a.v. een merk of product.

Reacties