Een kijkje bij: Jan de Jong interieur



Weten jullie nog dat ik vorig jaar zo enthousiast was over deze interieurwinkel? Ik kijk de blogpost die ik toen schreef zelf regelmatig terug en ik merk dat ik er nog steeds veel inspiratie uithaal. Bovendien kom ik een aantal foto's die ik toen maakte regelmatig tegen op Pinterest en zie ik dat deze volop (sommige wel meer dan 4000x) gedeeld worden. Een goed teken!

Gelukkig was ik onlangs weer in de gelegenheid om de, inmiddels weer veranderde, inrichting van 'Jan de Jong interieur' te fotograferen, en neem ik jullie dus graag weer mee op een inspiratietrip door deze winkel. Ook vertel ik jullie meer over de achtergrond en werkwijze van het creatieve team binnen dit bedrijf. Lees en kijk je mee?



 






Familiebedrijf

'1200 vierkante meter
3 verdiepingen op nummer 25
4 generaties van 1 familie
Voor de 2de keer verbouwd in 2012
Sinds 1899'
bron: www.jandejonginterieur.nl 

Jan de Jong is meer dan een designwinkel. Naast de vele mooie spullen en de kneepjes van het vak, worden de normen en waarden van de familie De Jong al meer dan een eeuw doorgegeven aan de nieuwe generatie eigenaars. Sinds 2002 staan Pieter Jan en Christien Starkenburg aan het roer van de winkel. Ook bij hun staan de persoonlijke benadering van klanten en het bieden van een inspirerende omgeving nog steeds centraal. Het huidige aanbod is een getuigenis van hun persoonlijke smaak en tegelijkertijd een eerbetoon aan de generaties die hun voorgingen. 

Toen ik Christien sprak tijdens mijn bezoek vertelde zij al dat luisteren en afstemmen de belangrijkste aspecten zijn binnen de ontwikkeling van een interieurproces. Vaak vormt zich op die manier al een goed beeld van waar de wensen van de klant liggen. Zo ontstaat een passend plan, waarvoor het zeker niet altijd nodig is om alles te vervangen, of zoals zij het zelf mooi omschrijven: 'een interieur is geen panklaar gerecht, maar een menu van strokende smaken'. Een principe waar ik mijzelf ook zeker in kan vinden.




Collectie

De twee foto's hierboven en de daarop volgende foto's maakte ik op de tweede en derde verdieping van de winkel. Met het grote oppervlak biedt de winkel ruimte voor veel - heel veel - moois. 
Er wordt door het team kritisch en deskundig gekeken naar een kleurrijk en internationaal aanbod. Daarbij blijven ze op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends, maar houden ze ook rekening met de, inmiddels, moderne klassiekers en opkomende, jonge designers. 
Bij de selectie van hun aanbod hebben ze bovendien oog voor duurzame, ambachtelijke producten die op een verantwoorde manier vervaardigd worden. Zo blijft de prijs/kwaliteitsverhouding mede gewaarborgd. 

Kleurgebruik

Waar ik Jan de Jong onderscheidend in vind, is het kleur- en materiaalgebruik. Je hoeft alleen maar naar de foto's van de winkel te kijken om hiervan een indruk te krijgen. Vaak maken kleine kleuraccenten een groot verschil en brengen ze daarmee net dat beetje extra.
Bovendien combineren ze producten op een geheel eigen manier, waarbij uiteenlopende kleuren elkaar voortdurend versterken. Stoer, uitbundig, minimalistisch, uitgesproken; in deze winkel maken ze er een mooie mix van. 




SlowWood

Bovenstaan bureau is een product van het merk SlowWood. Eigenaresse van Jan de Jong, Christien Starkenburg, is hier de ontwerper van. Het merk is ontstaan uit de behoefte aan houten (meubel)stukken, die niet alleen mooi zijn door hun eenvoud, maar bovendien ook nog eens lokaal vervaardigd worden. Daarnaast zijn alle stukken ook nog eens eco-vriendelijk en worden gedeeltelijk afgewerkt met één van de tien verschillende kleuren mineraalverf. Leuk feit: soms heeft de verf wel een week nodig om goed te drogen, hoezo 'slow'? 





Bedden

Op de derde verdieping is sinds kort zelfs een heuse beddenafdeling te vinden. Ook hier werd ik weer enthousiast van het prachtige kleur- en materiaalgebruik. De bedden zijn opgemaakt met prachtig linnen van By Mölle en de slaapkamers zijn tot in de details aangekleed. 
Ik vond de kleur achter het bovenstaande bed echt prachtig. Deze houdt een beetje het midden tussen groen en blauw en is daardoor sfeervol, maar ook fris. Ik denk dat ik deze kleur zelf ook wel in onze slaapkamer zou willen toepassen. Inspiratie!



Dan sluit ik af met de kastenwand van String, die tevens op de laatste verdieping te vinden was. Ik had nog wel veel meer met jullie willen delen, maar helaas was het wat bewolkter dan de vorige keer waardoor sommige foto's donkerder zijn uitgevallen. 
Mochten jullie nog iets meer willen weten over bepaalde producten zelf, stel dan je vraag in de reacties en zal ik mijn best doen deze voor jullie te beantwoorden. 

Ik hoop dat ik jullie wederom heb kunnen inspireren met de foto's van de mooie winkel. 
Mocht je nu zelf een kijkje willen gaan nemen bij Jan de Jong interieur, dan kun je hier alles vinden over de openingstijden. De winkel bevindt zich aan de Schrans nr. 25 in Leeuwarden. 


Reacties