Is it a bird? Is it a plane?


Nee, deze hippe vogel is de 'L'oiseau' van Vitra! 
Een decoratief houten beeldje wat al veel verschillende hoeken van onze woonkamer heeft gezien. Zoals je misschien wel weet houd ik van veranderen en style ik de boel regelmatig weer anders. Zodoende wisselt de fotogenieke vogel, sinds we hem in huis hebben, nog wel eens van plek.

Ik laat je in deze blogpost graag wat van deze plekjes zien en stiekem verklap ik je nu alvast dat het houten beeldje toch ook steeds weer zijn vaste 'nestje' vindt op de vensterbank.


Het beeldje is een zogenoemd 'design collectors item', waar MisterDesign een ruim aanbod in heeft. Je kunt in deze shop terecht voor echte designklassiekers die al jaren meegaan in de interieurwereld, sommige van deze verzamelobjecten gaan zelfs terug tot 1820. Het ontwerp voor de L'oiseau dateert uit 2011. 


Bij het zien van de L'oiseau van Vitra, viel ik in eerste instantie voor de strakke en subtiele uitstraling ervan. Toen ik 'm thuis ontving viel mij daarnaast op dat het beeldje echt met veel aandacht voor detail is gemaakt. Dit valt met name op wanneer je de vogel van dichtbij bekijkt, je ziet dan namelijk dat de houtnerven van het esdoornhout goed zichtbaar zijn. Deze nerven dragen ook bij in het lijnenspel en de massieve uitstraling van het ontwerp. 





De broers Ronan en Erwan Bouroullec hebben het vogeltje ontworpen. Ter inspiratie van hun werk gebruiken zij graag elementen uit de natuur, zodoende kwam deze figuur van hun hand. Volgens eigen zeggen, doet het ontwerp denken aan andere dierenfiguren die zo kenmerkend zijn voor de Scandinavische volkskunst. Maar de afwezigheid van details, maakt de L'oiseau verre van schattig of kitsch.

Zelf doet het ontwerp mij denken aan de dierenfiguren van Kay Bojesen die ik zag tijdens ons verblijf in Kopenhagen. In ons appartement stonden verschillende van deze beeldjes. En ik moet eerlijk bekennen dat ik ook die beeldjes tijdens ons verblijf stiekem op verschillende plekjes heb neergezet (om er foto's van te kunnen maken #eenseeninstagrammer #altijdeeninstagrammer ;)).


Zie je het beeldje hier stiekem op de achtergrond? Zoals ik al zei staat de vogel eigenlijk overal goed.
Door het formaat is er ook altijd wel een plekje voor te vinden. De lichte kleur van het esdoornhout is ook altijd goed te combineren. Ga je liever voor een ander kleurtje? 
De L'oiseau is ook in verschillende kleuren keramiek verkrijgbaar. 



Deze blogpost is tot stand gekomen in samenwerking met MisterDesign. Ik heb hiervoor zelf stylingfoto's gemaakt. Op 'Van het kastje naar de Muur' deel ik mijn passie voor interieur en styling en ben ik altijd eerlijk over mijn bevindingen t.a.v. een merk of product.

Reacties