Inspiratie: 3 types eetkamerstoelen

Design, ik ben er gek op! En op stoelen trouwens ook. Ik zou wel graag weer een andere samenstelling qua eetkamerstoelen willen hebben voor rond onze tafel. Daarvoor heb ik inspiratie opgedaan bij MisterDesign.
Ik heb hun assortiment design stoelen dan ook uitgebreid doorzocht. Uiteindelijk ben ik tot drie verschillende types stoelen gekomen, waar ik graag eens op plaats zou willen nemen of zelfs wel een aantal van onze huidige eetkamerstoelen voor zou willen inruilen.
Kijk je mee?


Hout = altijd goed

Hout heeft een warme uitstraling en is een materiaal wat zich goed laat combineren. Ik word dan ook nog iedere dag blij van de houten stoelen die wij al aan onze ronde eettafel hebben staan, maar het kan natuurlijk geen kwaad mij eens te oriënteren op andere stoelen (of andere uitvoeringen van onze huidige stoelen).

HAY Copenhague stoel

Hierboven zie je de Copenhague stoel van HAY. Dit was de eigenlijk eerste stoel die mij in het oog sprong. Deze stoel heeft op het eerste gezicht een eenvoudige uitstraling, maar de stoel is toch anders dan anders door zijn opvallende zitting. De naam van de stoel verwijst naar de vestigingsplaats van de universiteit waarvoor de stoel ontworpen is, namelijk voor de universiteit van Kopenhagen. De stoel diende daar ter vervanging van de traditionele collegestoel. 

Ik denk dat de Copenhague stoel een mooie match zou kunnen zijn met de andere houten stoelen die wij al hebben, maar ik ben bang dat de houtkleur dan wel te overheersend wordt. Wel zag ik dat de stoel ook in andere kleuren verkrijgbaar is, maar toch kijk ik nog even verder... 



Hay J104
 


Boven: J107 - Links: J110 - Rechts: J77 - Onder: J104

Zoals gezegd hebben we nu al twee houten spijlenstoelen aan onze eettafel staan, van het merk HAY, namelijk: type J110 en J77. Beide zijn uitgevoerd in een neutrale, beukenhouten versie, maar eigenlijk vind ik de zwarte uitvoering van deze stoelen ook wel erg mooi. 
De HAY J104 is een stoel die ik nog niet zo goed kende, maar eigenlijk wel ontzettend mooi vind. Bovendien lijkt het mij een vrij comfortabele stoel. De combinatie van de dunne spijlen en de ronde lijnen, maakt de stoel speels en stijlvol. Eentje om te onthouden! 



Old school / retro vibes

'Zie je wel? Alles komt weer terug!'
Dat hoor ik iemand zo roepen bij het zien van deze stoelen met een 'retro vibe'. Ze doen denken aan oude schoolstoelen uit de jaren '60. Gelukkig zijn ze gewoon helemaal nieuw (en hip) en zullen ze aan de eettafel zeker niet misstaan.





Hier zie je de Herman stoel van Ferm living. Deze stoel is in het blauw, zwart, grijs en eiken verkrijgbaar. Herman is licht van gewicht en stapelbaar, super makkelijk wanneer je bijvoorbeeld de vloer moet dweilen. Deze stoel laat zich makkelijk combineren met andere stoelen en door zijn zwarte metalen frame heeft de Herman een luchtige uitstraling.  

HAY Soft Edge


HAY Soft Edge Hout

Op het eerste gezicht lijken dit misschien wel twee heel verschillende stoelen, maar het zijn wel degelijk dezelfde 'Soft Edge' stoelen van HAY. 
Het verschil zit hem voornamelijk in het onderstel. Op de bovenste foto is de stoel uitgevoerd met een metalen onderstel, en op de onderste foto met een houten onderstel. 
Beide stoelen zijn gemaakt van een type multiplex dat de eigenschap heeft zich te vormen naar het lichaam, waardoor het zitcomfort wordt verhoogd. Ook dragen de afgeronde randen van de stoel daaraan bij. 



Kleur bekennen

Zoals jullie wel weten ben ik de laatste tijd veel aan het experimenteren met kleur. Het is ook een trend in interieurland om wat van de zwart, wit en grijze tonen af te stappen en echte statements te maken met een aantal (felle) kleuren die je op verschillende plekken terug laat komen. 
Nu hebben wij alleen grijze of houtkleurige stoelen aan de eettafel staan, maar een gekleurd exemplaar lijkt mij ook heel mooi! 

Zoals deze Visu wire chair van Muuto, hier uitgevoerd in een prachtige groene kleur. Je ziet gelijk dat deze kleur en de stoel sfeer geven aan de ruimte zoals hierboven afgebeeld. Ik vind het slede-onderstel ook heel leuk, net anders dan anders!

Hier zie je wat kleur en verschil in uitvoering doet voor een ruimte. Dit zijn allemaal allemaal verschillende uitvoeringen van de Visu chair naar het ontwerp van Mika Tolvanen. 

Deze versie van de About A Chair van HAY is een opvallende verschijning. Het is niet een stoel waar ik zelf voor zou kiezen, voornamelijk door de kleur en het onderstel. Deze stoel zou ik bij ons aan de eettafel te druk vinden en vind ik ook niet passen in ons interieur, hoewel deze wel in veel verschillende kleurvariaties verkrijgbaar is. 
Ik zie wel voor me dat deze stoel meer tot zijn recht zou komen in een meer design-georiënteerd huis. Vooral in combinatie met een strakke gietvloer en een minimalistische inrichting. 


Deze uitvoering van de About A Chair vind ik daarentegen wel weer heel mooi. Het is inmiddels een echte klassieker die je in veel Scandinavische interieurs terug ziet komen. Zowel deze versie als de gestoffeerde uitvoering hiervan zijn kanshebbers voor een plekje aan onze eettafel. 
Alleen.. in welke kleur?


Form chair wood

Form chair
Weer zo'n stoel die door een verschil in onderstel een hele andere uitstraling krijgt. En in veel kleuren verkrijgbaar is. En bovendien ook serieus kanshebber op een plekje aan onze eettafel. 
Deze stoel van het merk Normann Copenhagen heeft een zacht silhouet en onderscheidt zich door zijn onderstel. Qua frame kun je kiezen uit eiken- of walnotenhout of gelakt staal, wat in dezelfde kleur als de stoel mee gespoten is. 
Je zou echt een statement kunnen maken met deze stoel, door bijvoorbeeld te kiezen voor een hip, rood exemplaar. Misschien dat ik dat wel aandurf.. 

Na deze uitgebreide 'studie' van de verschillende types eetkamerstoelen die verkrijgbaar zijn bij MisterDesign, is dit mijn voorlopige selectie: 


Mijn top 3:


1. Form


Prachtige kleuren, Scandinavische uitstraling en ik denk een goede match met onze huidige stoelen.


2. About A Chair 22


Zoals ik al zei: een klassieker en in veel kleuren verkrijgbaar. Het comfort van deze stoel spreekt me ook echt aan!

3. J104

Deze stoel in een zwarte uitvoering, voor wat meer pit aan onze eettafel. Misschien ruil ik een andere spijlenstoel van HAY wel in voor deze!


Ik ben weer helemaal geinspireerd (veranderkriebels!). Hopelijk heb ik jou met deze blogpost ook kunnen inspireren. Op welke stoel zou jij wel eens plaats willen nemen?



Deze blogpost is tot stand gekomen in samenwerking met MisterDesign. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van persbeelden. Op 'Van het kastje naar de Muur' deel ik mijn passie voor interieur en styling en ben ik altijd eerlijk over mijn bevindingen t.a.v. een merk of product.

Reacties

  1. Leuke stoeltjes, door deze stoeltjes kun je de vloer vloer mooi wegwerken zoals je ziet en het goed opvullen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten